torsdag, mars 31, 2005

En bra sjukvård

För en vecka sedan hade jag en del synpunkter på det nuvarande upplägget med dom svenska landstingen, som jag vill lägga ner. Jag skrev då bland annat detta:

"Det är inte skattehöjningar på grund av för små resurser som krävs. Det är ett helt annat sätt att använda de resurser som redan finns på. Det är inte heller en privatistering av vården jag vill ha, mer än som ett alternativ, utan ett sunt marknadsekonomiskt sätt hantera våra gemensamma resurser."

I dagens DN skriver Göran Rosenberg en tänkvärd kolumn där han jämför med både USA och övriga europa.

Han skriver t.ex "Sjukvårdens grundläggande "affärsidé" är heller inte att ge kunden vad kunden vill ha, utan att ge en sjuk människa den vård och omsorg som en betrodd vårdgivare bedömer att han eller hon behöver. Sjukvårdens bärande relation, understryker Relman, är ett relationsbaserat förtroende mellan läkare och patient, inte ett marknadsbaserat affärskontrakt mellan säljare och köpare." "Den sjuke "köparen" är per definition en svagare part, fysiskt och psykiskt underlägsen, sämre informerad, ofta oförmögen att själv kontrollera "transaktionen"."


Jag tycker detta är starka argument för en bättre sjukvård genom en effektivisering av den vård som idag drivs av landstingen, som borde styras centralt för hela Sverige, men för den sakens skull inte ska privatiseras mer än som ett alternativ.

Inga kommentarer: