torsdag, april 28, 2005

Bilar och bensin

Alla människor med sunt förnuft inser säkert att bensindrivna bilar är inget hållbart alternativ. Vi ser redan nu hur bensinpriset ligger och pendlar runt 11 kronor litern och enligt expertisen får vi räkna med ytterligare högre pris de närmsta åren.

Så vad ska vi göra? Åk kollektivt säger någon, köp en flexifuel-bil säger en annan.

Visst, på utvalda platser i vårt land är kollektivtrafik säkert ett bra alternativ, men inte där jag bor. Köpa flexifuel-bil skulle vara tänkbart om det nu bara fanns mer än Ford Focus på marknaden som erbjuds med denna drift, men enligt SVT:s Plus i måndags så är fler bilmärken på gång med detta alternativ. Vad bra tänkte jag då först, då kanske nästa bil kan bli en flexifuel. Men jag blev tveksam igen när Plus prisjämförelse visade att konsumenten, med dagens bränslepriser, i princip inte känner någonting ekonomiskt på att köra en flexifuel-bil jämfört med en "vanlig" bensindriven. Årskostnaden inkl. skatt om man kör 3000 mil/år är enligt plus enligt detta:

Bensindriven 24258,-
Flexifuel 23767,-
Dieseldriven 22052,-

Ska man rent ekonomiskt välja bil efter detta vore diesel det bästa alternativet, vilket i alla fall förvånar mig.

Att det bara skiljer futtiga 500 kronor/år mellan bensin och flexifuel tror inte jag motiverar mer än den mest miljömedvetne konsumenten att välja flexifuel. Sedan får inte själva bilinköpet bli dyrare än en vanlig bil, något som Ford har insett och lagt priset på Focus i samma prisläge som övriga varianter på modellen.

Självfallet kommer möjligheterna att välja ett miljövänligt alternativ att öka i takt med att fler märken kan erbjuda detta, men jag tror inte att detta enbart räcker som motiv, det måste också visa sig i plånboken varje månad. Drivmedelspriset och skatten måste göra en större skillnad så att miljövalet även får en positiv ekonomisk följd i plånboken.

Om målet med ett fortsatt högt, eller ännu högre, bensinpris med dagens höga skatt kan bara motiveras om alternativet blir avsevärt billigare. Om nu biltillverkarna, i detta fallet, tar sitt ansvar och förser marknaden med flexifuelbilar så måste också regeringen och dess samarbetspartier ta sitt ansvar och sänka skatten för dessa bilar och tillhörande drivmedel.

Man kan inte döda bilåkandet genom ständigt höjda bensinskatter om inte alternativen är tillräckligt ekonomiskt fördelaktiga. Vad Miljöpartiet än tror så styr ekonomin våra liv både på gott och ont.

2 kommentarer:

Jerry sa...

Flexifuel var ju ändå förvånade bra kostnad måste jag säga. Vad är att tveka på?
Du får gärna tipsa mer konkret om detta eftersom jag är väldigt intresserad av att köra mer miljövänligt. Jag sprider det gärna på min egen blogg också...

Fredric Kjellberg sa...

Priser på Ford Focus, som i dagsläget verkar vara det enda rimliga alternativet, finns att studera här:
http://www.ford.se/ns7/focus/-/foc30/#