tisdag, april 05, 2005

Rättvisa löner

Jag återkommer i mina funderingar till gårdagens uppstart av (fi).

Som avdelningschef på ett medelstort företag i västsverige där personalen som jag är ansvarig för (ett 20-tal personer) har en helt jämn könsfördelning. Det skulle aldrig falla varken mig, eller vår vd in att fundera i de banor som Gudruns gäng för fram.

Det som avgör hos oss, och självfallet ska gälla överallt i samhället, är den kompetens, det engagemang och de resultat som den anställde kan visa upp i sitt arbete. Hos mig finns ingen tanke på att särbehandla någon oavsett kön, ras, sexuell läggning eller annat som vissa kan anse vara avvikande. Så i teorin har jag på just den här punkten ingenting att invända mot. I praktiken ser jag det inte lika svart och vitt.

Sedan vet även jag att det inte är guld och gröna skogar på alla andra arbetsplatser i sverige. Det görs omotiverade skillnader, inte bara mellan män och kvinnor och det är just det som är poängen. Det sker diskriminering av människor för att de enligt bedömmaren kommer från fel land, fel stad, fel social bakgrund, har fel åsikter, avvikande sexuell läggning, ja listan kan göras ännu längre.

I min värld handlar hela denna problematik om människors möjlighet till en rättvis bedömning oberoende av allt det som bedömmaren medvetet eller omedvetet tar in i sitt beslut.

5 kommentarer:

hakke sa...

Under 90-talet var jag lokal löneförhandlare på ett stort svenskt industriföretag. Cheferna på enheten var till större delen kvinnor (vilket inte var fallet i övriga enheter på företaget) och personalen var jämnt fördelad.

Lönen skulle enligt både företag och fack sättas utifrån arbetets svårighet och utförande. Efter att ha varit med och förhandlat i tre år kunde jag göra en lista på 6-8 faktorer som faktiskt var avgörande för lönenivå. Dit hörde definitivt kön. Kvinnor låg ca 1500 kr/mån lägre i lön än de män som utförde samma arbete lika bra.

Cheferna sa, precis som du, att de tog allvarligt på alla former av diskriminering och att sådana skillnader absolut inte förekom hos oss.

Fredric Kjellberg sa...

Det är ju just det som är problemet, att gå från ord till handling, och det görs ingen skillnad i bedömningen beroende av kön på vårt företag.

Anonym sa...

Det kallas för djupt rotade och omedvetna val som kommer från nappflaskan och uppåt där mannen många gånger varit norm. Det är min övertygelse.

Bara den anledningen gör Fi till ett nödvändigt alternativ i 2006 års valrörelse

Jerry
trueto.se

Fredric Kjellberg sa...

Precis som jag skrev i ett av mina inlägg igår http://kjellbergsweden.blogspot.com/2005/04/eget-ansvar.html

Fredric Kjellberg sa...

...alltså inte att F! behövs utan var arbetet startar nånstans.