Den New York-baserade sidan MUG (Manhattan User's Guide) skriver i sitt dagliga mail om det motstånd som finns i NYC mot en etablering av Wal-Mart i staden:
" There's nothing wrong, in our view, with large retailers – this city, after all, gave rise to the department store. And it isn't that these behemoths are category killers, pushing out the mom and pops – which they are and which they do. Ultimately, we think the market should decide.
But Wal-Mart is a different matter. It is the antithesis of everything for which New York has stood and for which it should stand."
"Supporters say Wal-Mart offers a choice for consumers, who appreciate the low prices – and nobody loves a bargain more than New Yorkers. There’s no doubt that Wal-Mart's prices are low; the issue is how they got that way and at what human cost."
Jag vet inte säkert, men det känns som om det går att dra en liknelse till vissa kedjor som har etablerat sig i Sverige de senaste åren. Vi har tyska Lidl som gjort sig kända för en bedrövlig personalpolitik, ovilja att kommentera någonting i svensk media, livsmedel med för oss okända märken och med okänt innehåll (t.ex. "köttfärs" som inte behöver kontrolleras för att det egentligen inte är köttfärs, utan bearbetad köttmassa).
I vilket fall är det intressant med detta motsånd i marknadsekonomins förlovade land.
MUG tipsar också om några motståndssidor som finns på nätet. Wal-Mart free NYC har följande inledningstext:
"After invading town after town throughout the United States, Wal-Mart is now trying to bring its trail of destruction to New York City. Don’t let its bright lights fool you. Communities with Wal-Marts are often left in the dark as the large corporation sweeps in and destroys small businesses and the economic backbone of towns. Increased traffic, insufficient parking, low wages and decreased property value are just a few of the effects to look forward to should a Wal-Mart settle on your street. Don’t let Wal-Mart ruin your City. New York, like so many other communities is organizing to stop it. Join us and stop the Wal-Martization of New York City."
Walmartwatch.com beskriver felaktigheterna i Wal-Marts reklamtexter från 1994 där de säger att "The Buy America Program is both a committment and a partnership". Verkligheten visar någonting annat: "At least 70 percent of items sold in Wal-Mart stores have a Chinese component."
Update 4/5 -05
Det är inte bara motstånd mot Wal-Marts etableringstankar i NYC och dess produktion av sina varor i Kina. New York Times skriver om de protester som nu också finns mot lönenivåerna inom företaget där de flesta tjänar under $19000/år (SEK 160000).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar