torsdag, juni 09, 2005

Dåligt omdöme av Internetworld

Internetworld har idag utsett årets bästa internetsajter inom olika kategorier. I stora drag känns deras utnämningar ganska traditionella och logiska, men i ett fall undrar jag om dom har något omdöme eller har gjort någon research alls.

Det gäller deras tredje placering i kategorin årets myndighetssajt för Försäkringskassans sida med följande motivering:

"Försäkringskassans e-tjänster gör livet lättare för föräldrar med sjuka barn och arbetsgivare med sjuk personal. Alla blanketter och broschyrer man kan tänka sig går att ladda ner. Många låter e-tjänsten förpassa pappersblanketterna till historiens skräphög. Smart målgruppsnavigering och information om allt du behöver veta gör inte sajten sämre. Information på nio språk plus lätt svenska visar att myndigheten tar sitt uppdrag på allvar."

Min undran är hur det är möjligt att utse Försäkringskassan till tredje bästa myndighetssajt när det enda de har lyckats med är en envägskommunikation för att delge Försäkringskassan information och sedan kan de själva inte prestera någon feedback eller information tillbaka utan att man antingen själv ringer eller att dom per brev (!) meddelar sig med medborgaren. I många fall måste man efter att ha lämnat info på nätet också lämna samma information skriftligt på en blankett.

För att utnämna en sajt kan det väl inte bara vara fasaden som räknas. Det viktigaste måste väl ändå vara hur den fungerar i det praktiska användandet, i det här fallet för den enskilde medborgaren.

För mig och min familj har deras sajt definitivt inte underlättat på något vis i samband med vår dotters födelse och månaderna som gått sedan dess. Vid varje enskilt tillfälle har användandet av deras lett till minst en telefonkontakt för att få det att fungera, och jag vet att vi inte är ensamma.

Försäkringskassan är en stelbent, dryg och trög myndighet både på nätet och i kontakt per telefon.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Försäkringskassan var en av endast tre i kategorierna media, nytta och myndighet vars källkod validerade. De övriga två var Konsumentverket och Wikipedia. Alla andra anser jag inte ens ska kunna nomineras.

Anonym sa...

Jag kan absolut inte förstå att Aftonbladet kom tvåa som ”Årets mediesajt”. Deras webbdesign har urartat till något helt förskräckligt. Det är färger, textstorlekar, avgränsningar, småbilder, illustrationer och animeringar till ren förbannelse. Det skär i ögonen.

Magnus sa...

Kan inte annat än hålla med Lars om Aftonbladet, det börjar bli mycket svårläst.

Hörru Fredric förresten, kan inte du länka om din länk till min blogg till den nya adressen http://magnus.ljungkvist.nu/blogg/ så är du bussig.

Fredric Kjellberg sa...

Magnus, jag ordnar detta...

Anonym sa...

FK har ganska stora högar (hade iaf) när det gäller föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning. Men jag lovar att de som jobbar där gör så gott de kan, och alla människor som inte kan fylla i blanketten korrekt (vilket ungefär är 3 av 5) hjälper ju till med tanke på att man måste söka de personerna för komplettering.

Men efter sommaren kommer FK få ett helt nytt system vilket gör att alla som fyller in internet-blanketten korrekt kommer får sina pengar grymt mycket snabbare, FK räknar med att det är 30% av arbetsbördan som försvinner där.

Fredric Kjellberg sa...

Jag tror säkert att de som handlägger ärenden jobbar så bra de kan, efter de direktiv som finns. Men det handlar också om att en handläggare säger si och en annans säger så. Då hjälper det inte att fylla i blanketten si om nästa person på FK säger så...

Det stora problemet är att ansvariga chefer, trots de stora högarna, inte sätter till tillräckliga resurser varje månad för att klara av arbetsbördan.

Om man dessutom litar på en internetlösning, som inte är en lösning utan bara en flashigare form av envägskommunikation via mail, blir saken inte bättre.

Jag litar på att det du anonyme, förmodligen arbetandes på försäkringskassan själv, säger om förbättringar till hösten stämmer.

Att fylla i en information på nätet ska inte kunna bli fel. Det är bara att styra formuläret så att det inte går göra annat än rätt. Lätt som en plätt!