fredag, juni 10, 2005

Lönedumpning

Efter vårens blockader runt om i landet mot utländska byggföretag som roffar åt sig anbud, utan att ha tecknat ett svenskt kollektivavtal, ger sig nu också PTK in i debatten om lönedumpning.

Som jag bloggat om tidigare är det märkligt hur den här diskussionen blommat upp först nu när problemet blir så uppenbart som det blir när arbetstillfällen hotas på svensk mark. Tidigare har det bara skett genom utflyttning av produktion till andra delar av världen.

Något som aldrig tidigare har kommit upp på bordet på allvar är hur det faktiskt finns, och länge har funnits, en skattesubventionerad lönedumpande arbetsgivare i vårt land - nämligen Samhall.

Enligt min uppfattning är Samhall en statlig arbetsplats som ska bereda plats för de människor som inte har en riktig möjlighet att få en anställning någon annanstans. Detta sker också i stor utsträckning, men det som också sker är att Samhall på en mängd områden går in och konkurrerar med privata arbetsgivare på den öppna marknaden.

Jag har ett färskt exempel från det företag jag arbetar på. Vi har begärt in offert på ett specifierat städarbete, rengöring av lagergolv, från olika aktörer på marknaden, inklusive Samhall. När vi jämför offerterna visar det sig att Samhalls offert avviker kraftigt från övriga. Vi tror att de uppfattat/räknat fel, men det visar sig stämma med vårt uppdrag.

Samhalls anbud är 75% lägre än "konkurrenternas"!

Rent ekonomiskt för oss som företag finns det inget att tveka på. Har vi bara en garanti på att jobbet blir lika bra utfört så köper vi tjänsten från den billigaste. Men som skattebetalare blir jag oerhört betänksam över hur Samhall faktiskt får använda sina pengar.

Missförstå mig inte, jag vill absolut inte att den grupp människor som förmodligen inte får ett jobb nån annanstans ska bli arbetslösa, men att gå in och dumpa prisbilden, med kollektivavtal, på det viset som nu sker är inte rimlig.

Den logiska slutsatsen måste bli att Samhall får för mycket pengar från staten, för hur kan de annars sälja tjänster som inget "normalt" företag kan konkurrera med.

Inga kommentarer: