torsdag, maj 26, 2005

Försäkringskassan under all kritik

Som nybliven förälder gäller det att "komma med" i systemet så att man får ut sina pengar för föräldradagar. Det visar sig inte vara speciellt enkelt.

Redan 2 månader före vår dotter föddes förberedde vi allting så att vi skulle slippa lägga tid på såna saker när hon var född.

Skeptisismen mot Försäkringskassan (FK) började gnaga redan i januari när vi var på en sk informationsträff där en man från FK i Borås skulle hjälpa oss att förstå upplägget på föräldraförsäkringen. Jag vet inte om vi hade missuppfattat syftet, men mannen i fråga visste inte mer än deltagarna gjorde. När någon bad honom demonstrera hur deras internetbaserade lösning fungerade var svaret att "det är bättre om ni går in själva och kollar, det kan ni bättre än jag". Förtroendeingivande - vi gick efter halva tiden!

Nästa kontakt per telefon med FK handlade om att min fru skulle anmäla inkomst och andra uppgifter för att börja ta ut sina dagar redan 1 månad före födseln. Denna pappershantering gick bra!

Hon bad också då om att jag som pappa skulle få samma papper att fylla i inför min ledighet. Då fick vi veta att "det behöver mannen inte göra i förväg. Det räcker att han gör det i samband med den första ansökan om utbetalning görs på internet". Okej, så bra då!

När min fru för första gången begär pengar så gör hon detta i god tid för att kunna få pengarna till den 27:e samma månad. När den datumen närmar sig ringer hon FK för att kolla så att hennes ansökan är okej, för det går nämligen inte att se på den förträffliga internettjänsten! Hon får då svaret att "vi har hög belastning så vi vet inte när du får dina pengar, men jag kan plocka fram din ansökan och ordna den nu". Alltså måste man själv ligga på för att garantera sina pengar i tid, annars hamnar man underst i högen.

Okej. Dags för min första ansökan. Vi gör som FK beskrivit. Går in på internettjänsten, fyller i all aktuell information och skickar iväg den.

När vi nu i veckan ringer för att kolla att mina pengar är på väg blir svaret "vi kan inte betala ut några pengar förrän mannens arbetsgivare bekräftat inkomsten". Just precis vad vi fått besked om att vi inte behövde göra (vi var skeptiska till det redan då och framförallt min fru som tyckte det var diskriminerande).

Vad innebär då detta frågar vi? Svaret blir att "det kan innebära att mannen inte får sina pengar förrän i slutet av juni". Det är nu det inte längre går att behärska sig. En tjänsteman på FK upprepar bara att så är deras rutiner.

Det slutar med att vi får prata med en chef på försäkringskassan och först då blir det fart på hanteringen. Hon ringer lönekontoret på mitt jobb, som bekräftar lönesiffran och dagen efter finns pengarna klara!

Slutsatsen jag drar av hela den här historien är att jag fram tills nu varit lyckligt förskonad från kontakter med FK och liknande myndigheter. Efter att ha berättat om det här för bekanta så förstår jag att det är precis så här det går till. Ligger man inte själv på och tjatar så får man också vänta på sina rättmätiga ersättningar.

Det absolut värsta med denna mentalitet inom en myndighet är alla de människor som inte orkar eller har förmågan att prata för sin sak. De får vackert vänta i 45 dagar på sina pengar.

Problemet ligger inte i de enskilda tjänstemännens händer, det är deras chefer och hela organisationen som är rutten. Om det varje månad, året runt, tar en halv månad längre tid att hantera alla ärenden så kan vilken smarthjärna som helst räkna ut att det finns ett kapacitetsproblem som måste lösas. Men inte på Försäkringskassan. Där får man förtur om man kan prata för sig.

Jag vet dessutom, genom en bekant, att om man presenterar sig med rätt yrkestitel när man ringer till FK så får man aldrig vänta och får alla aktuella frågor lösta. Snacka om att göra skillnad på människor!

Dagens råd till alla blivande föräldrar är att ha en buffert för att klara Försäkringskassans handläggningstider och, framförallt, lär er att ni måste tjata för att få pengar. Be helst på era bara knän!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen till Kafka-världen!

Fredric Kjellberg sa...

Det verkar så, va? Tur att man inte ger sig så enkelt då...

Wille sa...

Kanske något du vill dela med dig av på http://www.skitikunden.org ?

\W

Anonym sa...

av egen erfarenhet så vet jag att detta stämmer, 3 månader i rad har jag ringt fk i nacka och undrat "var är pengarna", alla gångerna har svaret blivit "vi har ej hunnit med, men jag trycker på knappen nu så har du pengarna i övermorgon....."