fredag, maj 20, 2005

Moderat försäkringsnivå

Jag har under veckan varit lite småkrasslig och varit hemma de senaste två dagarna. Detta drabbar då mig med en karensdag och en dag med 80% av lönen, vilket jag egentligen inte har några synpunkter på för egen del. Jag är säkert inte hemma mer än 3-4 dagar totalt sett på ett hel år.

Frågan jag ställer mig, så här i min egen enkla sjukdom, är hur andra som är betydligt hårdare drabbade än jag och, framförallt, hur ska dom klara sig om Moderaterna lyckas driva igenom sin socialföräkringspolitik med ytterligare en karensdag, 75% i ersättning från andra sjukdagen och ytterligare en sänkning efter 6 månader till 65%. Med min nuvarande sjukdomsfrekvens är det inga problem, men vad händer om man får betydligt fler och längre sjukdomsperioder i framtiden. Särskilt tänker jag på dom som redan är där. Hur ska dom klara sig?

Sänkningen sker enligt (m) för att "en bred forskning visar att det finns ett starkt samband mellan sjukfrånvaron och ersättning och villkor i sjukförsäkringen. Det finns knappast någon åtgärd som på ett mer effektivt sätt kan bidra till att minska sjukfrånvaron än att strama åt ersättningen som utgår i försäkringen."

Det är klart att effekten blir stor när sjuka människor tvingas tillbaka till arbetet innan dom är friska eller, kanske ännu värre, inte stannar hemma alls. Detta lär inte gagna produktiviteten på våra arbetsplatser. En sjuk person går på halvfart och riskerar dessutom att smitta ner betydligt fler arbetskamrater.

Förslaget är säkert delvis ett försök att komma åt de som fuskar till sig sjukbidrag och den kampen ger jag full support till, men att klämma åt fuskare genom kollektiva försämringar istället för att alla medborgare tar sitt kollektiva ansvar för en fortsatt bra sjukförsäkring känns inte bra. Hitta rätt väg för att avslöja lögnarna isället.

3 kommentarer:

Erik Starck sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Frankie sa...

Det är det som är problemet, borgarna bryr sig inte om vad som händer med de sjuka och utsatta i samhället. De vill sänka förmögenhetsskatter på heltid...

Men att de inte förstår att hög sysselsättning går hand i hand med höga sjukersättningsnivåer (så inte folk tvingast jobba trots sjukdom) är sorgligt att se.

Fredric Kjellberg sa...

Om du med benämningen "borgarna" menar moderaterna så håller jag med dig i det här fallet, men inte om en benämningen innehåller övriga borgerliga partier som vad jag vet inte är med på dessa förslagen.