måndag, maj 23, 2005

Som ett brev på Posten?

Jag såg i helgen att Posten inte längre anser sig ha råd att dela ut brev varje dag i hela landet.

Det är nu meningen är att vi ska göra som alla gör i kvällstidningarna: "Svenskarna rasar över Posten!".

Det är bara det att jag inte riktigt kan bli upprörd över detta faktum. Vem idag är så beroende av att ett vanligt brev kommer fram över natten? Visst, man ska inte förringa alla dom i vårt land som inte har e-post och som fortfarande betalar sina räkningar via handskrivna privatgiro-blanketter, men ändå, inte kan detta vara så farligt! Hur ofta skrivs det brev som måste vara framme imorgon?

De vill också få rätten att slippa dela ut posten i brevinkastet hos männsikor som bor i hyreshus, något som Post- & telestyrelsen godkänner. Undantaget är för äldre och funktionshindrade som även i framtiden ska få sin post i brevinkastet.

Om Posten måste göra detta för att inte kosta oss ännu mer skattepengar så tycker jag det är helt okej!

Det enda problemet är att brevbärarna snart inte rör på sig tillräckligt, vilket innebär att Postens ledning måste subventionera träningskort åt alla brevbärare istället om dom inte ska bli smällfeta!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste precis en blogg där en person, troligen en småbarnsmor, skrev att det "skojskojigaste" hon visste var att få ett handskrivet brev utan att resonera närmare runt det. Jag förmodar att hon litar på posten, men i skiter i dess existens allt enligt principen: "det är så myspittoreskt med salamihandlaren om hörnet, men jag handlar min prickikorv på prisdumparn jag".

Anonym sa...

Låt posten leva sitt liv i fred. Om de inte stör mig med räkningar så skall jag inte störa dem med åsikter. :)

Fredric Kjellberg sa...

Nu är nog tyvärr inte Posten som producerar räkningarna...