fredag, maj 13, 2005

Gahrton ut och vinglar

Den käre Per Gahrton har varit ute och kört onykter kunde man höra igår och läsa om i dagens tidningar. Gahrton hade det uppenbart dåliga omdömet att sätta sig i bilen och den stora oturen att råka köra in i en annan bil i en rondell, vars förare visar sig vara polis, dock inte i tjänst.

Den stora turen i händelsen är att Gahrton bara skadade en annan bil och ingen människa.

Gahrton uttalar sig och säger "Det inträffade är förstås oacceptabelt och visar hur långsamt alkohol kan förbrännas i kroppen. Efter denna bistra erfarenhet kommer jag över huvud taget inte att köra bil dagen efter alkoholförtäring" vilket självfallet är rakt av honom att göra, men hela hans övriga historia stämmer inte.

Gahrton berättar vidare, "Under en fest med några vänner i går kväll drack jag en och en halv burk öl och cirka en halv flaska vin. När jag i dag skulle köra till Arlanda mitt på dagen, cirka 14 timmar efter sista alkoholintaget kände jag ingen som helst påverkan efter föregående kväll och valde därför att ta bilen."

Hans historia stämmer inte och det finns minst 3 mer eller mindre logiska förklaringar:
  1. Han har druckit betydligt mer än vad han säger.
  2. Han har druckit mycket kortare tid före bilfärden än vad han vill säga.
  3. Hans förbränning av alkohol är uppseendeväckande låg.
En "normalperson" som väger 85 kg (jag vet inte hur bastant Gahrton är), förbränner den mängd alkohol som Gahrton säger sig ha fått i sig på knappa 7 timmar. Skulle han inte väga mer än 70 kg skulle detta ändå varit ur kroppen efter drygt 8 timmar på "normalpersonen".

Slutsatsen jag kan göra är att det är bra med en ursäkt, ingenting allvarligt hände den här gången och att Gahrton antingen fantiserar eller avviker ganska kraftigt från normaliteten när det gäller alkoholförbränning.