tisdag, maj 10, 2005

Hip-hop och moral

Hip-hop artister är, och har varit, kända för att öppet stjäla eller låna delar av sin musik från andra låtar/artister genom åren.

John Balz på Washington Post skriver om det som nu håller på att hända när hip-hop artisterna har börjat intressera sig för att skydda det som de tidigare har snott från andra.

Amerikanska domstolar får svara på frågor från hip-hop artister om hur mycket man får låna utan att det är för mycket!

Ett litet utdrag från texten "Hip-Hopping mad over beats and hooks" i Washington Post:

"Hip-hop copyright cases involving musical sampling first emerged in the early 1990s, and courts developed a sophisticated doctrine for handling them. Copyright law is meant to protect original expression defined as music, lyrics and performance style. In order to establish copyright violations, accusers must prove clear ownership and persuade "lay observers" that the copy comes directly from preexisting music.

The cases usually hinge on three questions: Is the sampled portion legally protected? Is the sample so trivial or small that it is not infringing? Is the copier's use of the sample protected by "fair use" doctrine?

Courts have applied these questions fairly consistently. For example, in 2002 a district court judge in New York declared that Wyclef Jean's use of the line "Clap your hands, y'all, it's alright" did not violate the copyright of a 1970 R&B recording called "The Hand Clapping Song" because it was a common phrase. When Marley Marl, an early pioneer in sampled drum sounds, sued Snoop Dogg for using portions of "Hard to Handle," the court ruled that the sampled portion was an insignificant piece of sound and therefore not Marl's."

Vart går gränsen i Sverige? Har vi haft något liknande fall?

Jag vet att Drängarna fälldes för att ha plagierat en gammal låt av Landslaget från 70-talet, men det var ju knappast hip-hop...

1 kommentar:

Frankie sa...

Intressant, tycker det bloggas för lite om Hip Hop.