fredag, maj 27, 2005

Bensinskatteupproret

Jag brukar inte engagera mig i namninsamlingar av olika slag så där värst ofta, men jag gör nu ett undantag när jag uppmanar så många som möjligt att skriva under protesten mot de höga skatterna på bensin i vårt land.

Personligen kör vi i vår familj inte så mycket att vi är de hårdast drabbade, men helt klart har man ju sett hur bensinräkningarna ökat de senaste åren enbart beroende på prishöjningar.

Våra politiska partier (mp och v) som har en sådan förkärlek för vår miljö måste också inse fakta. Utan likvärdiga alternativ att välja instället så blir skattehöjningar som sker på detta viset bara en börda för de som redan har det tufft. Visst, som jag tidigare bloggat om, så finns det flexifuelbilar och liknande, men de är inget alternativ för barnfamiljer med låga inkomster. De har inte råd att köpa en ny bil, istället drabbas de rakt av när bensinskatten höjs.

En annan inte helt oviktig faktor i frågan är självklart att bensinpriset i sig har stigit i inköp för OKQ8, Statoil och dom andra, men jag tror inte att det räcker med namninsamlingar för att påverka de oljeproducerande länderna. Där får nog George W. i så fall göra en ny insats för världen...

Gå in och sympatisera!

Inga kommentarer: