lördag, maj 28, 2005

Jorma och Edwards pappa är död

Jag är inte någon flitig bokläsare på något vis, men när jag var barn fanns det en bokserie som jag läste om ganska många gånger - Åshöjdens BK av Max Lundgren.

Därför är det med sorg jag kan konstatera att Max Lundgren har avlidit.

Jag vet inte exakt vad det var som fångade mig med juste Åshöjden, men jag tror det var kombinationen av idrott, drömmar och spännande personer. Dessutom gick Åshöjden i repris gång efter gång i Buster, min favvotidning fram till jag fyllde 15 år.

Jag skulle till och med vilja påstå att Åshöjden till viss del påverkade min vardag när jag var liten. Det var där min organisatoriska ådra visade sig på allvar för första gången när jag ville starta ett eget fotbollslag med mina kompisar. Nu spelade vi inte något annat än matcher som sågs av våra föräldrar, men ändå drömmarna kom ifrån böckerna om Jorma, Edward, Hittejoel, Bagarn, Blåbärskungen och vad dom nu alla heter.

På 80-talet kom också TV-serien baserad på böckerna. Det finns väl ingen som kan påstå att det på något vis var en kvalitétsserie, men på den tiden var det självklart också en favorit, även om jag nästan hade blivit för gammal då.

Jag ska köpa alla böckerna om Åshöjdens BK och låta min dotter läsa dom när hon kan.

Inga kommentarer: