onsdag, maj 25, 2005

HD-domare får behålla jobbet

Som jag misstänkte redan i fredags när justitierådet erkände sitt sexköp så får han behålla sitt jobb som HD-domare. Detta beslutade JK Göran Lamberts idag.

Frågan är vad som händer när ett liknande brott teoretiskt sett dyker upp i HD-domarens rättssal. Hur väl kan han då anses vara "rätt" person att vara med och bedömma detta? Mycket tveksamt om jag får svara.

Update 1, 050525:

Yrsa Stenius i Aftonbladet skriver bl. a följande i en också i övrigt tänkvärd krönika:

"Att det brott justitierådet begick rent juridiskt var bagatellartat har ingen betydelse. Förvisso kan vi ha medkänsla med honom personligen men det var inte en trafikförseelse han gjorde sig skyldig till utan till kriminalitet och det pallar Högsta domstolens anseende inte för om han inte skiljs från ämbetet."

Update 2, 050526

Linda Skugge har läst dagens DN och hittat följande fantastiska uttalande:

"Tvärtom kan man ju säga att han har djupa kunskaper i ämnet", säger Bo Svensson till DN och skrattar."

Ögonblicket efter ångrar Svensson sitt uttalande och säger "det där vill jag inte ha med".

Därefter övergår Bo Svensson till ett resonemang om att synen på sexköp varierar över världen och att Sverige är det enda land som straffbelägger "torskarna".

– Jag pratade nyligen med ordföranden i Belgiens högsta domstol och där tycker man att det här är konstigt. Det finns ju många änkemän i det här yrket som har svårt att få sex & det är som Fröding skriver i sin dikt: ”Jag köpte min kärlek för pengar, för mig var ej annan att få”."


Vad säger man?
Släpp hörnflaggan och kom in i matchen!

1 kommentar:

Anonym sa...

JK beslutar inte om domare i HD ska skiljas från sina tjänster, det gör HD efter yrkande av riksdagens ombudsman eller JK. JK har beslutat att inte lägga fram ett sådant yrkande inför HD.

Självklart kan inte anses vara rätt person att döma i brott som liknar det han själv har blivit fälld för, men risken för att den situationen ska uppkomma är förmodligen obefintlig då fördelningen av mål sker inom domstolen och domstolen kan undvika att tilldela honom mål av den karaktären.

Patrick